|
Om konstnären Kerstin Merlin Eriksdotter
Brons förtrollar. I tusentals år har människan
gjutit föremål i brons, men för Kerstin tog det
lång tid att hitta vägen till skulpturen och
bronset. Idag säger hon:”Brons är mitt medium.
Dess överlägsna egenskaper vid gjutning ger mig
möjlighet att uttrycka det jag vill ha sagt. Jag
trivs med lukten av smältan och känslan av
lenhet och värme när jag bearbetar den gjutna
figuren. Brons berör och vill bli berört. Jag
älskar mitt arbete.” |

photo: Emil |
Att gjuta i bons är ett kostsamt och
krävande hantverk. Kerstin använder sig oftast av något
som kallas förlorat vax-metoden ”cire perdu” (se
bilder från processen). Det är ett hårt arbete,
skitigt, slitigt, varmt och väldigt tidskrävande. Det är
en utmaning som hon antar med glädje. Den osäkerhet som
finns i många delar av processen utgör också en viss
lockelse. När gjutningen väl är klar återstår, enligt
Kerstin, det mest tillfredställande momentet,
ciseleringen, som lätt kan dra ut på tiden. Varje verk
ställer henne inför nya krav på inlevelse, formkänsla
och teknik. Kvaliteten är viktig för henne och hon
accepterar ingenting som inte till fullo håller måttet i
hennes ögon. I relation till komplexiteten i
arbetsmomenten, tycker hon ändå det är värt den extra
kostnad och tidinsats som det innebär att gjuta i brons.
En samlare som kom i kontakt med
Kerstins konst för första gången sa att han kunde se,
och känna, att hennes skulpturer utstrålade ”kärlek,
generositet och andlighet”. Hennes energiska och
livfulla personlighet smittar tydligt av sig i konsten.
Kerstins ständiga nyfikenhet driver henne att pröva både
sin egen förmåga och vad som är tekniskt möjligt. Hon
försöker fånga dynamiken i ögonblicket, och oavsett om
det är en figurativ, semiabstrakt eller abstrakt
skulptur så är rytmen central. Det är som musik där
konstnären är dirigenten och materialet musikerna. Med
humor, elegans och djup skapar Kerstin verk som berör
och berikar. Hon vill ge betraktaren en stunds vila från
vardagens stress, och leda oss bortom tingen till vårt
inres hemligheter och vår delaktighet med kosmos.
I Kerstins konst är det ofta
betraktaren som blir upptäckt och iakttagen av något i
själva konstverket och fasthållen en stund. Verket
kommunicerar med iakttagaren och väcker en önskan om att
återkomma och fortsätta konversationen. Kerstin menar
till och med att ett konstverk inte är färdigt förrän
betraktaren avslutar det utifrån sina erfarenheter.
Efter akademiska studier vid Göteborgs
Universitet (juridik och astronomi) arbetade hon både
inom det privata näringslivet och inom offentlig sektor.
Hon upptäckte så småningom, som de flesta andra, att ett
kontorsarbete inte ger utrymme för en konstnärssjäl att
helt komma till sin rätt. Gradvis fann hon ”sitt sanna
jag”, vilket med tiden ledde till det orubbliga beslutet
om att dela tidlösa värden och tankar speglade genom
konsten. Så kunde hon bäst bidra med något positivt till
samhället.
Kerstin driver nu sin egen verksamhet
sedan många år. Till att börja med utryckte hon sitt
konstnärskap genom måleri, utbildad vid Dômens
Konstskola i Göteborg, men utvidgade senare
uttryckssätten till att även arbeta med mosaik, där
tanken om återvinning spelade en väsentlig roll i den
kreativa processen. Det blev en lek mellan konstnären
och materialen. På senare tid har skulpterandet blivit
det viktigaste uttryckssättet för henne. Kerstin hade
uppslag, skisser och modeller för kommande skulpturala
verk, men behövde finna goda lärare och personer som
kunde hantverket för att få de kunskaper som var
nödvändiga för att arbeta med skulptur. En händelse som
haft avgörande betydelse för hennes konstnärskap är en
bronskurs för skulptören och bronsgjutaren Vladimir
Stoces år 2010. En kurs som totalt kom att ändra
riktning på hennes konstnärskarriär till förmån för
skulpterandet. Hon har senare gått i lära hos honom.
Sedan 2014 ingår även stenen i Kerstins arbetsmaterial.
Mycket inspirerad av skulptören Viktor Korneev,
för vilken hon gick utbildning samma år. En erfarenhet
som har haft stor betydelse för hennes tankar om
skulptur och skulpterande. Något som gett henne mer mod
i skapandet.
Kerstins långa, intressanta utveckling
kan ses i hennes arbeten. Föreställ er vilken resa hon
har gjort; från kontorsarbetare till metall- och
stenkonstnär! Hennes passionerade sätt att arbeta och
hennes förhållningssätt till materialen imponerar.
Besöker du henne i gjuteriet och ser henne arbeta på en
bronsskulptur, kan du rent av förnimma att något av en
zen-liknade stämning infinner sig i det rustika rummet,
när hon likt ett instrument utför och tolkar idéer från
andra dimensioner i dessa vackra konstverk.
Hon sammanfattar själv sitt
konstnärskap med författaren Richard Bachs ord:
|
“ ‘Det är inget lätt jobb,
men jag har blivit betrodd med ett uppdrag.’ ” |
Det är träffande att Kerstin svarar på
frågan om varför hon blev konstnär med ett citat från
den amerikanske författaren Richard Bach, som skrev
”Måsen” (”Jonathan Livingstone Seagull”). I boken
instruerar Jonathan en ung trut att pröva sina vingar
och stiga mot skyn så högt han förmår. Detta tog Kerstin
till sitt hjärta. Alla är förundrade över hur mycket hon
har åstadkommit på kort tid. Ja visst är det så, nu bär
hennes vingar - hon kan flyga!
H.S. 2016
|
|